söndag 3 mars 2013

DAGEN D

Detta var dagen då det hände.
Sverige tog sitt guld i skid VM och Scanpix fick sitt 500mm objektiv knäckt av en ukrainare.
Vi börjar med guldet.
Sveriges Johan Olsson stod för en enastående insats i den Italienska solen när han ledde herrarnas 50km i nära 4 mil och sedan gled in som segrare i mål. En insats som självaste Petter Northug tyckte var imponerande och gav därför självmant över västen med texten "word champion" till Johan.
Olsson var aldrig riktigt hotad under loppet och man kan bara lyfta på hatten och säga grattis!

Sedan var det det där med det knäckta 500:at.
I botten av en backe hittar jag, bildbyrån och Scanpix Norge en finfin plats att ta bilder på när åkarna kommer över ett krön och sedan susar ner för backen. Riktigt snyggt blev det.
Problemet var bara att en åkare från Ukraina susar av banan i svängen där vi står. Flyger över Nils på Bildbyrån som hinner ducka och mot mig som precis hinner reagera. Den ukrainska åkaren brakar med full kraft in i mitt 500mm som jag har på ett enbent stativ. Objektivet fläks av från stativfästet och knäcker stativet på mitten. Jag klara mig, dock med en repa i solbrännan, skit också!
Ja ni ser själva på bilderna.
Tack för detta VM!
/Pontus

Foto:Pontus Lundahl/Scanpix

Foto:Pontus Lundahl/Scanpix

Foto:Pontus Lundahl/Scanpix

Foto:Pontus Lundahl/Scanpix

Foto:Pontus Lundahl/Scanpix
Jag med knäckt 500.
Foto:Nils Jakobsson

Knäckt 500 som trots allt funkade efter krocken med ukrainska åkaren.
Foto:Pontus Lundahl

Foto:Nils Jakobsson

Den ukrainska åkaren flyr och fortsätter tävlingen. Notera mitt avbrutna stativ nere till höger.
Foto:Nils Jakobsson

Sekunden efter krachen.
Foto:Nils Jakobsson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar