måndag 21 februari 2011

Mjölkpriset

Idag blev jag utsedd till att fotografera när vår kung delar ut Svensk mjölks guldmedaljer 2011.
Min chef har en lista över vilka fotografer som gjort detta senaste åren för att det inte ska bli orättvist.
Men, nu var det jag som inte gjort detta sedan 2001!
Då, 2001, var det för mig en skräckupplevelse då ingen talade om för mig innan vad detta var för något. Jag åkte dig med två kameror (på den tiden med film i) och endast en blixt. Prisutdelningen går i ett med endast några sekunder mellan pristagarna så att byta film var inget att hinna med. Jag fick snabbt byta över blixten till nästa kamera hus och det tog nog fem pristagare innan jag kunnat byta filmen i det andra huset.
Idag underlättades detta otroligt med den digitala tekniken.
57 bönder fick sina guldmedaljer mot en tråkig bakgrund och nu, tre timmars photoshopande senare, ligger de ute på vår web med rätt namn och ort. Hoppas jag....
Skönt att jag har 10 år tills nästa gång!


Foto: Jessica Gow/Scanpix


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar